Nu rör vi om i traditionerna

Igår efter Pushen fastnade vi, jag och Nathalie, i jul-prat. Något jag även tog med mig hem och fortsatte med hemma. Vi står ju lite mitt i mellan en massa traditioner, och tanken har faktiskt funnits i ungefär 3 år om vi ska köra på egna traditioner. Att behöva stressa omkring till alla över en dag är något som vi bara vill kräkas på. Jul handlar ju om allt annat än stress. Stress hemma hos oss = en massa onödigt tjafs. Dessutom tycker jag lite som så att det är kanske dags för de yngre generationerna att ta över traditionen. Varför ska de äldre med utflugna barn stå i allt? Lite så tänker vi. Det blir stress på olika håll, så vi siktar mot en riktig julefrid i år. Tanken är att vi börjar julafton med tomte utomhus och julgröt med Edvins kusiner (kanske något som blir en sån där mysig tradition?). Hoppa i overallen i pyamasen och iväg ba'. Sedan håller vi oss hemma som det ser ut. Och de som vill får komma och fira med oss. (vi låser absolut inte in oss och julstrejkar. Haha!) Enkelt! :) Kalle Anka, julmat, mys och tomte. Ååååh, vad skönt det ska bli och jag t.o.m längtar! Linus reaktion när jag tog upp detta igår var en stor lättnad. Det känns rätt.
 
.........Men visst blir man lite osäker och nojjig när man börjar röra omkring i traditioner som hängt med i alla år?!
 
Mammas vackra julgran för nåt år sedan.
Edvins julstrumpa :D
Edvins julklapp för 2 år sedan. Alla tyckte jag var knäpp, men jag tänkte "hur kul är det att öppna en snowracer i smådelar??" Ett lite halvroligt minne som hänger med :)
 
Nu är det bara att försöka hitta julklappar. Vi har ju en liten premiär:are i år också. Lille kusin Neo som vi lär hjälpa att fylla på leksaksförrådet :D
Therese

Håller med! Orkar inte med åka runt-firandet! Jag skulle vilja vara på bara en plats. Vi har oxå funderat på att vara hemma, men samtidigt vill man ju träffa alla oxå. :) men det där med att starta direkt på morgonen låter ju hyr mysigt som helst! :D

Svar: Ja, det är ju just det. Att man vill hinna träffa alla. Fast å andra sidan finns det 364 andra dagar på året också. Det är inte helt samma sak men vad sjutton... Det är hög tid att skaffa egna traditioner med sin egna familj. Sedan om fler hakar på så är ju det jättekul och såklart välkommet! Ja, vi gjorde ju så när vi var små och bättre start på julafton finns inte. :D
sarafernstrom.blogg.se

Simone

Ja, alla har ju olika traditioner :) Min är ju t.ex. att åka runt och hälsa på alla, det tycker jag är mysigt :) Förstår att det kanske ändras (för dem som har barn t.ex. kanske) :)

Svar: Ja, jag kommer ihåg när jag var gravid och min äldsta syster sa: jaha, snart får ni köra på dessa jäkla åka-runt-julaftnar. Min tanke då var, men vadå.... Det är ju hur mysigt som helst. Ett barn och 3 år senare förstår jag vad hon menade :) Det är mer stress än mysigt faktiskt. :)
sarafernstrom.blogg.se




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR