Springcykel/balanscykel

Efter en hel del funderingar kring kommande vårens cykelaktiviteter bestämde vi oss tillslut för att skaffa en springcykel till Edvin. Har läst så himla positiva saker om dem! Och eftersom Edvin förlitar sig till 110% på stödhjulen så tänkte jag "varför inte?". Letade, letade och letade efter en passande. Tyckte alla såg så små och opraktiska ut (läs B:ig - cyklar vill jag kunna spara till ev. kommande ungar). Tillslut hittade jag denna. Kettler Spirit Air Rocket. 
 
 
Varför ska man ha dessa nu då, undrar säkert många. Jo, utan stödhjul får ungarna in rätt lutning på en gång. De springer sig upp i fart, sätter upp fötterna på "brädan" och lär sig på så sätt enkelt att hålla den rätta balansen. När man har stödhjul blir lutningen åt fel håll och det är sedan svårare att lära sig cykla med en vanlig cykel. Dessutom är ett fall med dessa cyklar betydligt mildare än ett fall med stödhjul (Och när dessa stödhjuls-fall en gång började inträffa -oftast pga. ojämnt underlag- blev min son ännu fessigare). Vi är jättenöjda! Än så länge springer/åker han på cykeln inomhus men han har redan börjat träna på balansen. Helt otroligt vad fort ungar lär sig! Denna blir nog en hit i sommar. Och kanske lär han sig cykla snabbt och vågar mer :)
 
Bilderna ovan är från pinkorblue.se, men vi köpte den hos Bamba.se. Jag köpte den sista i denna färg, därför kan jag inte länka till min orginal-källa. Rekommenderar både cykeln och bamba.se. Cykeln är från 2 år och uppåt och sadeln är höj- och sänkbar. Trodde den skulle vara snäppet för liten för Edvin (4 år) men den passade jättebra och sadeln är inte ens på högsta. Bamba.se skickade cykeln senare samma dag och på fakturan fanns ett handskrivet meddelande "Hej Sara och tack för din order! Kör försiktigt :)" Lite roligt tycker jag! Fri frakt och ett års öppet köp.
 
Det får bli dagens tips! :D



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR